Polskie Koleje Państwowe wydały w ciągu ostatnich kilku lat około 1 mld zł na modernizację prawie 90 dworców kolejowych. Nowe obiekty przestały pełnić tylko i wyłącznie funkcję transportową, stając się miejscami, w których można zrobić zakupy, spotkać się ze znajomymi, a także załatwić najpilniejsze sprawy zupełnie niezwiązane z podróżą. Nowy trend szczególnie widać w dużych miastach, jednak nie omija on również mniejszych miejscowości, jak Konin czy Olsztyn, gdzie tego typu obiekty powstaną w najbliższej przyszłości. Odremontowane hale dworców z założenia mają odpowiadać na potrzeby nie tylko podróżnych, ale i mieszkańców, którzy wraz z oddaniem do użytku zmodernizowanych przestrzeni często otrzymują także możliwość uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych i rozrywkowych.
Jak Polska długa i szeroka…
W ostatnich latach szczególne emocje towarzyszyły otwarciom dworców zlokalizowanych w takich miastach, jak: Poznań, Wrocław, Łódź, Sopot czy Katowice. Przebudowy i remonty odbyły się także w Gdańsku (Gdańsk Wrzeszcz), Warszawie Zachodniej (tu gruntowna modernizacja jest jeszcze planowana) oraz Bydgoszczy. Wszędzie tam starano się oddać do dyspozycji mieszkańców obiekty komfortowe i bezpieczne, pełniące zarazem funkcję punktu przesiadkowego i reprezentacyjnej „bramy” miasta. Czy to się udało?
- W odniesieniu do nawierzchni możemy powiedzieć, że udało się w 100 proc. Produkty Polbruk zostały wykorzystane m.in. do budowy nawierzchni na terenie dworców Gdańsk Wrzeszcz, Warszawa Wschodnia oraz Bydgoszcz Leśna. Z kostki i płyt chodnikowych Polbruk wybudowano także place przed dworcem głównym w Gdyni oraz Warszawa Zachodnia, przy czym wykorzystane produkty często znacząco różniły się od siebie, miały inny styl i zastosowane komponenty – mówi Wojciech Średniawa, Główny Projektant firmy Polbruk S.A. Używanie kostki brukowej i małej architektury betonowej stało się obecnie standardem w budowaniu nawierzchni w miejscach, w których występuje duże natężenie ruchu. Wszystko za sprawą wytrzymałości tego materiału, a także funkcji, jaką on pełni – pozostawania łącznikiem między wizją projektanta a wymaganiami inwestora. Budynki PKP mogą mieć bardzo różnorodną zabudowę, od ceglanej, zachowującej swój dawny styl i charakter, poprzez powtarzalne dworce systemowe (jak ten w Ciechanowie), po nowoczesne pełne przeszkleń budynki minimalistyczne. Wszędzie tam potrzeba rozwiązań sprawdzonych, dających wiele możliwości aranżacyjnych.
Różne kostki, różne cele
Dla przykładu, do zmodernizowania peronów na dworcu Warszawa Wschodnia użyto kostki o fakturze płukanej Napoli, której chropowata struktura wiernie odwzorowuje wygląd prawdziwego kamienia. Dodatkowym atutem tego produktu jest antypoślizgowość. Z kolei plac wokół wejścia na dworzec Warszawa Zachodnia wyłożono płytami Polbruk Urbanika, które jako produkt wielkoformatowy, idealnie nadają się do zabudowywania dużych powierzchni. – Na podstawie naszego doświadczenia możemy śmiało powiedzieć, że kostka brukowa to materiał bardzo „elastyczny”, co oznacza, że potrafi on dostosowywać się do oczekiwań inwestorów oraz odpowiadać na wymagania użytkowników – mówi Wojciech Średniawa.
Polbruk, jako największy obecny na polskim rynku producent kostki betonowej i elementów drogowych, od wielu lat uczestniczy w procesie zmian infrastruktury polskiej kolei. Produkty tej firmy z powodzeniem są wykorzystywane do budowy nawierzchni na peronach, w poczekalniach oraz na terenach wokół budynków.
Kontakt:
Agnieszka Rakowska, Główny Specjalista ds. Marketingu
tel.: 607 500 593
e-mail: agnieszka.rakowska@polbruk.pl