Start > Aktualności > Zmiany architektoniczne jako element rewitalizacji

Zmiany architektoniczne jako element rewitalizacji

Dodaj do ulubionych
Zakres prac mających na celu rewitalizację i przywrócenie do życia danego obszaru, w dużej mierze zależy od problemów, których dotyczy. Niezależnie od rozmachu przedsięwzięcia najbardziej widoczne są efekty działań architektonicznych: naprawa ulic, wymiana nawierzchni ciągów komunikacyjnych, remonty elewacji budynków. W zakresie pierwszych prac swoje zastosowanie znajdują produkty firmy Polbruk. Przedstawiamy najciekawsze realizacje.

Rewitalizacja sprowadzana jedynie do remontów budynków, naprawy chodników i nawierzchni ulic nie ukazuje wielowymiarowości wzorcowych programów przemian, które są realizowane. Tym bardziej, że wszelkie programy są adresowane przede wszystkim do ludzi. Niemniej, zmiany architektoniczne, które są ważnym elementem rewitalizacji należą do najbardziej widocznych – stanowią o estetyce i wizerunku danego miejsca, mają też wpływ na postrzeganie i funkcjonalność tkanki miejskiej. Z czasem mogą przyczynić się również do przekształceń w sferze ekonomiczno-społecznej.

Produkty, które są powszechnie stosowane w miejscach użyteczności publiczności, są dostępne w ofercie firmy Polbruk – lidera w swojej branży. Oto przegląd najciekawszych realizacji z wykorzystaniem produktów tej marki.

Przestrzenie publiczne

Wysokie parametry użytkowe i estetyczne kostki betonowej sprawiają, że jest to materiał chętnie wykorzystywany w projektach przestrzeni publicznej, zarówno w tych mających na celu budowę nowych ciągów komunikacyjnych, jak i modernizację starych.

W efekcie z użyciem produktów Polbruk została wykonana niezliczona ilość inwestycji. Do najważniejszych należy odświeżenie nawierzchni ulicy Piotrkowskiej w Łodzi, Rynku Miejskiego w Boguchwale (województwo podkarpackie), deptaku przy Pomniku Obrońców Wybrzeża na Westerplatte i chodników w parku uzdrowiskowym Hellwiga w Ciechocinku.

Z całej ulicy Piotrkowskiej mierzącej 4,2 km długości, 340 metrów zostało wybrukowane szarą kostką Polbruk Prostokąt, najprostszą, lecz najbardziej uniwersalną w ofercie. Na uwagę zasługuje fakt, że każdy z elementów jest wzbogacony o tabliczkę z nazwiskiem mieszkańca miasta, stanowiąc jednocześnie pomnik – jeden z najdłuższych na świecie. Całość kompozycji jest dekoracją samą w sobie i urozmaica przestrzeń miejską. Z kolei do realizacji Rynku w Boguchwale posłużyły kostki Polbruk Urbanika gładkie, w kolorze barwy jesieni i nerino, a także płukane – żółte i szare. Zastosowana kostka stylistyką nawiązuje do centralnego punktu Rynku, którym jest zabytkowy, ceglany spichlerz. Tym samym obiekt został mocno wyeksponowany, a dzięki całej modernizacji Boguchwała na miejscu zaniedbanego, gospodarczego obszaru zyskała nie tylko nowy Rynek (wielkość płyty 1,24 ha), ale też ciekawe miejsce spotkań i targów. Natomiast w parku, w Ciechocinku, nowe deptaki powstały z połączenia szarych kostek Urbanika z melanżowymi, ciepłymi w odbiorze kostkami Polbruk Nostalite. W rezultacie uzyskano wygodne i atrakcyjne estetycznie ciągi komunikacyjne o zdumiewającym, kontrastującym efekcie.

Miejsca pracy i nauki

Kostkę brukową doceniają również projektanci i architekci, których zadaniem jest zmiana wizerunku miejsc pracy i nauki. Do ciekawych realizacji z wykorzystaniem produktów nawierzchniowych firmy Polbruk o takim charakterze, można z pewnością zaliczyć otoczenie obiektów kampusu Politechniki Rzeszowskiej, Teatru Muzycznego w Gdyni oraz łódzkiego centrum naukowo-kulturalnego EC1 (pierwotnie budynki należały do elektrowni).

Dzięki wykorzystaniu kostek Polbruk Ideo (gładka, w kolorze latte) i Polbruk Avanti (płukany, grafitowy) przy budynku Politechniki Rzeszowskiej (Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa), cała aranżacja jest harmonijna i świetnie ze sobą współgra. Wykorzystane elementy rozświetlają przestrzeń i tworzą spójną całość z elewacją budynku dzięki czemu przestrzeń jest atrakcyjna i przyjemna w odbiorze. Z kolei otoczenie wokół budynku Teatru Muzycznego w Gdyni wykonano przy użyciu kostki Polbruk Complex (płukany, kolor szary). Kostka w atrakcyjny sposób dopełnia aranżację gmachu teatru od momentu jego rozbudowy, czyli od 2012/2013 roku. Natomiast kompleks budynków EC1, który jest rewitalizowany od 2010 roku, zdobi kostka Polbruk Prostokąt z fazą. Szare wykończenie nawierzchni eksponuje budynki o wyjątkowym, postindustrialnym charakterze. Tym samym firmowy produkt stał się bohaterem zmiany mającej na celu przemianę budynku elektrowni w centrum naukowo-kulturalne.

Dworce i perony kolejowe

Polskie Koleje Państwowe wydały w ciągu ostatnich kilku lat około 1 mld zł na modernizację prawie 90 dworców kolejowych. Proces cały czas jest kontynuowany i na bieżąco oddawane są do dyspozycji pasażerów odnowione, nowoczesne obiekty. Polbruk odgrywa jedną z głównych ról w zmianie wizerunku polskich dworców kolejowych. Z wykorzystaniem produktów firmy odremontowano takie obiekty jak: Dworzec Warszawa Zachodnia, Dworzec Warszawa Wschodnia, Dworzec Gdańsk Wrzeszcz, Dworzec Gdynia Główna i Dworzec Bydgoszcz Leśna.

Dworzec Warszawa Zachodnia to nowoczesny obiekt o łącznej powierzchni ok. 1,3 tys. metrów kwadratowych, usytuowany blisko centrum miasta i głównej arterii stolicy – Alei Jerozolimskich. Najbardziej charakterystycznym elementem obiektu jest znajdująca się nad głównym wejściem imponująca, szklana kopuła o powierzchni 500 m kw. Otoczenie obiektu zaaranżowano dzięki wielkoformatowej płycie betonowej Polbruk Urbanika 60. Produkt swoją atrakcyjność zawdzięcza geometrycznemu kształtowi prostokąta, nietuzinkowym rozmiarom (60x20 cm), szaremu odcieniowi i gładkiej fakturze. W rezultacie płyta stanowi wyjątkowe tło dla nowoczesnego obiektu dworca, porządkuje przestrzeń i sprawia, że nawierzchnia jest integralną, niemal naturalną częścią modernistycznej bryły.

Natomiast Dworzec Bydgoszcz Leśna to zupełnie nowy obiekt, który w 2016 roku zastąpił stary dworzec funkcjonujący od 1969 roku. W ramach przebudowy powstał parterowy, nowoczesny budynek o powierzchni ok. 300 m kw., który stylistyką przypomina dworce w Skandynawii. Nawierzchnia wokół obiektu została wykonana także dzięki płytom Polbruk Urbanika 60 (kolor Ardo_d). Wraz z powstaniem nowego budynku dworca przebudowano sąsiednią przestrzeń, ważne dla tej części miasta skrzyżowanie ulic Sułkowskiego z Modrzewiową. Ponadto zmodernizowano drogi dojazdowe, a także chodniki oraz wybudowano ścieżki rowerowe. Węzeł komunikacyjny Bydgoszcz Leśna powstał w ramach inwestycji budowy wiaduktów i przystanków kolejowych w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City.

Zmiany architektoniczne to ważny element projektów rewitalizacji. W połączeniu z innymi działaniami na rzecz rozwiązywania problemów społecznych, środowiskowych i ekonomicznych wspierają wielowymiarowe, trwałe przekształcenia, których celem jest wyprowadzenie z kryzysu danych obszarów miast.

Gdzie kupić?

Znajdź dystrybutora produktów Polbruk w Twojej okolicy.