Start > Inspiracje > Jak uchronić się przed zatorami płatniczymi?

Jak uchronić się przed zatorami płatniczymi?

Dodaj do ulubionych

Branża budowlana (w tym brukarska) to jeden z sektorów najbardziej narażonych na zatory płatnicze. Jak widać, rzetelne wykonanie pracy nie zawsze przekłada się na terminowe uregulowanie należności. W tym artykule chcemy skupić się na profilaktyce i przedstawić kilka sposobów na to,  jak zminimalizować ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych.

Zatory płatnicze mogą powodować utratę płynności finansowej przez firmy i zwiększają zadłużenie całej branży. A na końcu tego wszystkiego są przecież pracownicy… Sytuacji nie ułatwiają też rosnące ceny materiałów i generalnie wysokie koszty prowadzenia działalności w budowlance, w tym oczywiście również w branży brukarskiej.

Duży wpływ na pojawianie się zatorów płatniczych mają niestety też głęboko zakorzenione złe praktyki. Niektórzy po prostu przyzwyczaili się do nieterminowego opłacania faktur – i mówimy tutaj zarówno o klientach, jak i zrezygnowanych wykonawcach. Z czasem po prostu opóźnienia zaczynają wydawać się czymś normalnym. Nie pomaga też powszechne wystawianie faktur z odległymi terminami płatności, takimi jak 60 czy nawet 90 dni. A gdzieś w tym wszystkich zdarzają się też po prostu nieuczciwi kontrahenci, którzy celowo zwlekają z płatnościami i „kredytują się” kosztem wykonawców.

Jak w takim razie zminimalizować ryzyko wystąpienia zatorów płacowych? Poniżej kilka dobrych praktyk, które warto stosować. Zgodnie z zasadą, że lepiej zapobiegać niż leczyć.

 

Zawsze stosuj umowy pisemne

Wprawdzie zawarcie umowy ustnej jest ważne w świetle prawa, ale zawsze lepiej mieć wszystko na piśmie. Jeśli ma się fundusze, to warto skorzystać z porady prawnika lub księgowej, ale obecnie wzory umów można też znaleźć w internecie. Dlatego pamiętajcie, żeby nie zaczynać pracy bez podpisanej umowy, choćby podstawowej.

Sprawdź, z kim robisz interesy

Przed przyjęciem zlecenia warto sprawdzić kontrahenta i zorientować się, z kim masz do czynienia. Taki research można zacząć od strony internetowej czy przeczytania opinii w internecie. Ale warto również sprawdzić informacje w CEiDG, KRS czy Krajowym Rejestrze Dłużników. A w razie wątpliwości można też poprosić o dostarczenie zaświadczeń o niezaleganiu z Urzędu Skarbowego i ZUS. W ten sposób minimalizujecie ryzyko trafienia na nieuczciwego czy niewypłacalnego klienta.

Negocjuj terminy płatności

Nie musisz zgadzać się na wszystkie warunki przedstawione przez klienta. Negocjowanie krótszych terminów płatności to nie tylko Twoje prawo, ale też szerzenie dobrych praktyk w branży. Warto pamiętać, że po drugiej stronie też są ludzie – być może domyślny termin płatności wcale nie jest jedynym rozwiązaniem i będziecie w stanie wypracować kompromis.

Przypominaj i monitoruj sytuację

Przypominanie o zbliżającym się terminie płatności to nic złego. W końcu czasem nieopłacenie faktury może wynikać po prostu z przeoczenia, a nie ze złej woli. To również sygnał dla kontrahenta, że trzymacie rękę na pulsie i zależy Wam na terminowym uregulowaniu zobowiązania.

Wspomniane wyżej dobre praktyki nie oznaczają, że zatory płatnicze znikną z dnia na dzień. Ale konsekwentnie stosowane zmniejszają ryzyko opóźnień w płatnościach. Dlatego zachęcamy Was do ich stosowania i życzymy samych faktur opłaconych w terminie.

 

Gdzie kupić?

Znajdź dystrybutora produktów Polbruk w Twojej okolicy.