1. Pan Jan właśnie zarejestrował swoją działalność i pozyskał pierwsze zlecenie. Chciałby zrobić dobre wrażenie na swoim pierwszym kliencie – o czym powinien pamiętać?
Absolutną podstawą zawsze będzie dobrze wykonana praca – od tego wszystko się zaczyna. Nawet najlepsza reklama czy PR na nic się nie zdadzą, jeśli firma nie wykona swojej pracy solidnie. Ale jest też kilka sposobów na zdobycie dodatkowych punktów od klienta. Warto pokazać, że myślisz o dobrze klienta, a nie tylko o zysku. Zaskocz go szczerością, dobrą radą czy drobną przysługą – ludzie pamiętają takie rzeczy. To właśnie ten szczegół może zadecydować o tym, że klient poczuje się dobrze potraktowany i poleci Was innym.
2. Pan Andrzej pracuje w branży od dawna. Nie narzeka na klientów, ale chciałby bardziej odróżniać się od konkurencji. W jego mieście jest sporo firm brukarskich, a jedna jest nawet na tej samej ulicy. Jak może odróżnić się od konkurencyjnych firm?
To pytanie jest jak najbardziej zasadne – ktoś może świetnie wykonywać swoją pracę, ale jeśli ludzie będą mylić go z konkurencją, to cały wysiłek włożony w budowanie wizerunku pójdzie na marne. Już kilkaset lat temu kowboje w USA znakowali swoje bydło – właśnie po to, by identyfikować je z właścicielem i odróżnić się od innych.
Podstawowe elementy budowania marki to nazwa i logo. W nazwie firmy można oczywiście wykorzystać swoje nazwisko. Jeśli jest charakterystyczne i zapada w pamięć – tym lepiej. Kowalski to wprawdzie popularne nazwisko, ale może kojarzyć się z kowalem, młotem czy siłą, a stąd już niedaleko do brukarstwa . Można też oczywiście wymyślić nazwę firmy od podstaw, nawiązując do branży. Jeśli nie macie do tego głowy – poproście o pomoc rodzinę lub znajomych. Być może ktoś podrzuci Wam jakiś fajny pomysł. Jeśli dysponujemy odpowiednią kwotą, można też zgłosić się do copywritera-freelancera lub agencji reklamowej.
Kolejny krok to logo. Tutaj też warto zacząć od przepytania rodziny i znajomych. Może jest wśród nich jakiś grafik albo ktoś, kto interesuje się grafiką komputerową i umie je zaprojektować? Oczywiście najlepszy efekt uzyskasz zlecając to profesjonaliście – możesz ich znaleźć na portalach dla freelancerów lub zlecić to zadanie agencji reklamowej. Wszystko zależy od twoich możliwości finansowych.
3. Pan Mateusz chciałby poszerzyć grono klientów i budować rozpoznawalność swojej firmy. Jak może to robić?
Niektóre sprawdzone sposoby są obecnie niedostępne. Imprezy branżowe czy targi to zawsze okazja do zdobycia nowych kontaktów, ale przez pandemię wszystkie wydarzenia „na żywo” przeniosły się do sieci. Dlatego tym bardziej warto korzystać z możliwości, które daje internet. Strona internetowa (nawet prosta) czy profil firmowy w mediach społecznościowych (na Facebooku czy YouTube) to dobry sposób, by promować swoją firmę. Możesz tam pokazać swoje realizacje, opisać swoje doświadczenie i umiejętności, a także trafić bezpośrednio do klienta.
4. Pan Marek prowadzi firmę z branży brukarskiej już od jakiegoś czasu. Chciałby jednak zwiększyć swoją wiarygodność w oczach klientów i budować swój wizerunek jako eksperta. Jak może to zrobić?
Doświadczenie to w budowlance kluczowa sprawa. Z każdym kolejnym zleceniem nabieramy go więcej – mierzymy się z problemami, uczymy się je rozwiązywać i jesteśmy gotowi na nowe sytuacje. Dlatego warto się nim chwalić i budować wizerunek eksperta, a tym samym wiarygodność w oczach klienta.
Podobnie jest z wykształceniem. I nie koniecznie chodzi tutaj o studia z ekonomii! Macie za sobą specjalistyczne kursy i szkolenia? Nie bójcie się tego pokazać! Innym sposobem na przedstawienie siebie jako eksperta są realizacje. Specjalizujesz się w trudnych lub nietypowych zleceniach? Zaprezentujcie realizacje klientom! Nieważne, czy zrobisz to w sieci (strona internetowa, Facebook) czy w swojej siedzibie (zdjęcia realizacji czy certyfikaty z kursów powieszone na ścianie w biurze).
Kolejnym aspektem, którego nie warto lekceważyć, jest BHP. Podejście do tego tematu również buduje wizerunek profesjonalisty. Podczas pracy nad zleceniem warto dawać przykład i szanować zasady bezpieczeństwa – gwarantujemy, że na klientach zrobi to pozytywne wrażenie. A jeśli masz za sobą kursy z zakresu BHP, to warto się tym pochwalić – czy to w mediach społecznościowych czy na stronie internetowej.
5. Pan Bartosz odłożył trochę pieniędzy, które chciałby przeznaczyć na profesjonalne materiały dla swojej firmy. Nie wie jednak od czego zacząć ani do kogo się z tym zgłosić.
Najpierw trzeba określić swoje zapotrzebowanie i budżet. W innym przykładzie wspominaliśmy o podstawach każdej marki, czyli nazwie i logo. Kolejne kroki to wizytówki, które wręczasz klientom. Mówimy tu oczywiście o „normalnych” czasach – w czasie pandemii Covid-19 lepiej się nimi nie wymieniać. Wtedy funkcję wizytówki przejmuje strona internetowa. Nie musi być skomplikowana: wystarczy opis firmy, jej doświadczenie, kwalifikacje Twoje i pracowników oraz zdjęcia realizacji. Te ostatnie można nawet zrobić komórką. Jeśli masz do tego smykałkę – świetnie! Jeśli nie, poproś kogoś, kto ma. W dobie Facebooka i Instagrama nie jest trudno o osobę, która posiada chociaż podstawową wiedzę i umiejętności w tym zakresie. A jeżeli masz do dyspozycji budżet na profesjonalnego fotografa, to jeszcze lepiej. Zaprojektowanie i zbudowanie samej strony internetowej warto już zlecić zawodowcom. To jednak też nie zawsze musi być majątek. Można poprosić o wycenę w kilku źródłach i wybrać najkorzystniejszą opcję.
Dlaczego warto zadbać o swój wizerunek branżowy?
Dodaj do ulubionych
Dobry wizerunek to fundament udanego biznesu. W każdym sektorze są firmy uznawane za solidne, a także firmy o złej opinii lub też po prostu kompletnie anonimowe. Branża brukarska nie różni się tutaj od innych. Ale prac brukarskich nie zleca się przecież codziennie, a klientów często zdobywa się z polecenia. Dlatego ważne, żeby w tym decydującym momencie znaleźć się wśród 2-3 firm, które rozważa klient. Czyli – mieć dobrą opinię i dawać klientom poczucie, że powierzają zlecenie profesjonalistom. A jak to zrobić? W tym artykule pokażemy Wam na przykładach, dlaczego warto dbać o wizerunek i jak to zrobić. Podobieństwo do prawdziwych osób lub sytuacji jest całkowicie przypadkowe.