Start > Inspiracje > Jak założyć firmę i nie skończyć na bruku?

Jak założyć firmę i nie skończyć na bruku?

Dodaj do ulubionych
Jesteś świetnym fachowcem i znasz się na tym, co robisz? Pracujesz na swoim albo czujesz, że to dobry moment na założenie firmy? Być może nadszedł czas na kolejny krok.


Przed Tobą 10 porad. Niektóre mogą wydawać Ci się oczywiste, ale pamiętaj – w natłoku codziennych obowiązków często zapominamy właśnie o tych podstawowych rzeczach. Mamy nadzieję, że porady od #JestemFachowcem pomogą Ci osiągnąć sukces. Pamiętaj – branża brukarska jest specyficzna, ale niektóre zasady prowadzenia firmy są uniwersalne.

Zrób rozeznanie i obserwuj konkurencję

Jeśli ruszasz z własnym biznesem, zacznij od rozeznania. Nie zrobiłeś tego wcześniej, a w branży działasz już od jakiegoś czasu? Nadrób zaległości! W końcu musisz wiedzieć, z kim konkurujesz o klienta. Sprawdź, jakie firmy oferują podobne usługi. Żeby znaleźć swoje miejsce na rynku, trzeba się czymś wyróżnić. Czasami warto poznać głównych konkurentów choćby po to, żeby zrobić coś inaczej. 

Znajdź pomysł na siebie

Zaczynając prowadzenie firmy, warto znać swoje predyspozycje i silne strony. Może łatwo przychodzi Ci nawiązywanie kontaktu z innymi? Wymyśl swój unikalny sposób na obsługę klienta! Potrafisz coś, czego nie umieją konkurenci? Na tym zbuduj swoją przewagę! A może jesteś w stanie rozszerzyć standardową ofertę o pokrewne usługi? Tym lepiej!

Zadbaj o kapitał finansowy

Nowy biznes rzadko od razu przynosi zyski. Warto mieć kapitał na rozruch, a najlepiej jeszcze „poduszkę finansową” w razie nieoczekiwanych trudności. Przyda się też budżet na reklamę, szczególnie na początku. Należy go jednak dopasować do skali działalności. Mała firma wcale nie musi wydawać kokosów na reklamę! A jeśli ludzie będą zadowoleni z Twoich usług, jest duża szansa, że pomoże Ci marketing szeptany. Usatysfakcjonowani klienci dzielą się opiniami ze znajomymi i rodziną!

Słuchaj swoich klientów

Biznes ma sens wtedy, gdy spełnia potrzeby ludzi. Modyfikuj ofertę, jeśli klienci powiedzą Ci o nierozwiązanym dotąd problemie. A gdy jakiś pomysł wydaje Ci się ciekawy, nie bój się go przetestować. Podobnie działa to w drugą stronę. Jeśli oferujesz produkty lub usługi, które się nie sprawdzają, nie ma co trzymać się ich za wszelką cenę. 

Bądź otwarty na ludzi

Dla małych firm ogromne znaczenie ma networking, czyli po prostu wymiana informacji i budowanie relacji biznesowych. Warto poznawać nowych ludzi i pojawiać się na wydarzeniach branżowych. Nigdy nie wiesz, kogo tam spotkasz. To może być nowy klient, przyszły dostawca albo po prostu ktoś, kto wesprze Cię dobrą radą. 

Nie obawiaj się porażek

Nie załamuj się, jeśli coś Ci nie wyjdzie. Gdy opadną emocje, przeanalizuj to i zastanów się, co poszło nie tak. Każdy popełnia błędy, nie mylą się jedynie Ci, którzy nic nie robią. Ale mądrzy przedsiębiorcy wyciągają wnioski z porażek i pilnują, żeby nie powtórzyć ich w przyszłości. 

Pilnuj terminów i trzymaj się umów

Bez tego firma nie ma szansy utrzymać się na rynku, niezależnie od branży. Zaufanie i poczucie bezpieczeństwa są dla klientów kluczowe. Traktowanie ich po partnersku i z szacunkiem to absolutna podstawa. Bądź słowny i dotrzymuj umów, nie tylko tych na piśmie, a ludzie to docenią. 

Inwestuj w swoich pracowników

Jeśli zatrudniasz pracowników, w dodatku dobrych, musisz o nich dbać. I nie chodzi tylko o uczciwe traktowanie i godziwą pensję – to dopiero początek. Warto zatroszczyć się o ich rozwój. Ten czynnik ma coraz większe znaczenie na rynku pracy, szczególnie wśród młodych ludzi. Szkolenia, perspektywa rozwoju, benefity – pracownicy doceniają takie rzeczy. Jeśli im to zapewnisz, odwdzięczą się dobrą pracą i lojalnością.

Zbieraj rekomendacje i dokumentuj swoją pracę

Zadowoleni klienci to najlepszy dowód na dobrze prowadzony biznes. Ludzie zwracają uwagę na to, co mówi się (i pisze) o firmie. Często to opinie robią różnicę, także w internecie. Nie bój się poprosić zadowolonych klientów o referencje do umieszczenia na stronie internetowej lub pozytywną ocenę na Facebooku. Warto również dokumentować pracę, z której jesteś dumny. Rób zdjęcia swoich realizacji, ale pamiętaj, że najpierw należy dostać zgodę od klienta. 

Pamiętaj o wytrwałości

Wielu świeżo upieczonych przedsiębiorców szybko się poddaje. Nie spodziewają się tego, ile czasu i energii pochłania prowadzenie własnej firmy. Bądź na to gotowy, nie załamuj się i pamiętaj o swoim celu. Analizuj „na chłodno” i poprawiaj niedociągnięcia, a jest duża szansa, że w końcu odniesiesz sukces. 

Gdzie kupić?

Znajdź dystrybutora produktów Polbruk w Twojej okolicy.