Klienci
Fachowiec Jan (imię wybrane losowo), założył firmę brukarską dobrych kilka lat temu. Właściwie od początku swojej biznesowej kariery pozyskuje zlecenia lokalne. Jan poznał już wielu inwestorów – dziś zastanawia się nad tym, czym tak naprawdę kierują się oni podczas podejmowania decyzji o wyborze jego usług.
Zachowania zakupowe klientów są przedmiotem wielu dyskusji. Dla kogoś czynnikiem decydującym będzie cena usług, dla innych jakość. Jedni zdecydują się na wybór Twojej firmy, bo gwarantujesz im profesjonalizm, a inni wybiorą Cię pod wpływem chwilowego impulsu. Zastanawiałeś się jakie kryterium przeważa w Twoim przypadku? Dlaczego wciąż dopisujesz do listy zleceń kolejne punkty, albo odwrotnie – szukasz sposobów na pozyskanie nowych klientów, z konieczności? Zastanów się, co jest mocną stroną Twojej działalności. Pomyśl, z czego słynie Twoja firma i co jest jej głównym atutem. Może będzie to szybkie tempo realizowania prac, szeroka gama rozwiązań produktowych, którymi możesz zaskoczyć klienta, albo niepowtarzalna jakość?
Konkurencja
Pan Andrzej jest właścicielem firmy brukarskiej, która od dawna funkcjonuje w miejscowości X. Jest jedyną tego typu firmą w najbliższym otoczeniu, dlatego Pan Andrzej zawsze jest spokojny o swoją pozycję. Czuje się, jakby miał monopol na swoje usługi. Ku jego zaskoczeniu, na „jego terenie” pojawia się team młodych fachowców – brukarzy, którzy zachwycają swoich zleceniodawców innowacyjnym podejściem do układania powierzchni z bruku. Młodzi wykorzystują nowoczesne urządzenia i tworzą realizacje, które pan Andrzej widział tylko w katalogach.
Czy uważasz, że to jest sytuacja, w której możesz poczuć się „zagrożony”? Młodzi zdolni prężnie się rozwijają w Twoim otoczeniu i masz wrażenie, że są o duży krok przed tobą? Spokojnie, dotrzymasz im kroku, jeśli weźmiesz przykład z konkurencji. Obserwuj jak działają, jak pozyskują nowych klientów. Zmotywuj się do doszkolenia i poszukaj nowych rozwiązań, których oczekują Twoi klienci. Dobra rada – nie kopiuj swoich rynkowych rywali, a staraj się myśleć o swoim biznesie innowacyjnie.
Kontrahenci
Michał jest szefem ekipy brukarskiej i tak zwanym „ogarniaczem”. To na jego barkach spoczywa obowiązek składania zamówień na kostki i płyty brukowe, materiały budowlane i narzędzia. Michał kontaktuje się z architektami, fachowcami od transportu i prawnikami. Jest osobą kontaktową, otwartą i przyjacielską, ale mały, prywatny konflikt interesów z architektem, spowodował zgrzyt w relacjach zawodowych. Panowie po prostu nie mogą się dogadać.
Zapamiętaj raz na zawsze: w biznesie warto wyznaczać granice. Jeśli Twój kontrahent jest Twoim przyjacielem, pamiętaj o tym, że bardzo łatwo zatrzeć cienką linię, która dzieli Twoją pracę od życia osobistego. I choć pozornie nie powinno mieć to złego wpływu na działalność obu stron, lepiej dmuchać na zimne. Dbajcie o dobre relacje, słuchajcie się wzajemnie i starajcie się zrozumieć – nawet mimo odmiennych spostrzeżeń. Przecież macie wspólny cel!
Otoczenie rynkowe firmy brukarskiej
Zadanie na dziś: zastanów się, jak Ciebie odbiera otoczenie w którym pracujesz. Jak Twoi klienci mówią o Twoich usługach, jak funkcjonuje Twoja konkurencja i czy posiadasz dobre relacje ze swoimi podwykonawcami, hurtownikami czy innymi osobami związanymi z Twoją firmą. Ocena tych aspektów pozwoli ci na obranie odpowiedniego kierunku działań i dopracowanie strategii biznesowej. Do dzieła, fachowcu!