1. Pan Krzysztof ma wielu zadowolonych klientów. Ale w jego mieście jest inna firma brukarska, której właściciel ma podobnie brzmiące nazwisko. Pan Krzysztof obawia się, że część jego potencjalnych klientów z polecenia może przypadkiem trafić do konkurencji.
Odróżnienie się od konkurencji to jedna z podstawowych funkcji logo i identyfikacji wizualnej każdej firmy. Dlatego pan Krzysztof powinien zlecić ich zaprojektowanie specjalistom. Dzięki temu firma nie tylko wyróżni się na rynku, ale też będzie ją łatwiej zapamiętać. Poza tym, dzisiaj to już standard. Jeśli firma chce być postrzegana jako wiarygodna i profesjonalna, musi dbać o swój wizerunek i mieć swoje logo i materiały promocyjne.
2. Pan Dariusz wykonał podjazd i ścieżkę dla właściciela domu jednorodzinnego. Klient był bardzo zadowolony i chciał polecić usługi pana Dariusza rodzinie oraz znajomym. Zapytał go o wizytówkę i adres strony internetowej. Jednak pan Dariusz nigdy nie miał strony internetowej, a jego wizytówki były nieaktualne.
Ta sytuacja świetnie pokazuje, że brak materiałów graficznych (w formie fizycznej lub cyfrowej), może narazić nas na stratę atrakcyjnych zleceń. Trudno skutecznie promować swoje usługi bez logo, wizytówek, prostej strony internetowej czy profilu w mediach społecznościowych. Nie chodzi o to, że trzeba od razu inwestować grube tysiące, ale powinniśmy zadbać chociaż o podstawy i stopniowo dodawać kolejne materiały.
3. Pan Jan dostał od klienta zapytanie o wycenę prac. W odpowiedzi wysłał szczegółowo rozpisany kosztorys. Później dowiedział się jednak, że klient wybrał ofertę konkurencji. Na pytanie o powody tej decyzji, klient odpowiedział, że to nie cena była decydująca. Na kliencie największe wrażenie zrobiła strona internetowa oraz profil konkurencyjnej firmy w mediach społecznościowych.
Ten przypadek nie powinien nikogo dziwić – przy dwóch podobnych ofertach, wizerunek zwykle „robi różnicę”. Co więcej, klient często woli zapłacić wyższą kwotę, byle tylko mieć poczucie, że jest w dobrych rękach. Postrzeganie klientów jest takie: jeżeli jakaś firma inwestuje w wizerunek, to znaczy, że prawdopodobnie podchodzi też profesjonalnie do świadczenia swoich usług. Poza tym, skoro stać ją na fachowe materiały graficzne, to znaczy, że odnosi sukcesy w swojej dziedzinie. I w ten sposób sprawia wrażenie większej i bardziej profesjonalnej firmy. Nawet, jeżeli obie firmy świadczą usługi na podobnym poziomie.
4. Podczas wstępnych negocjacji klient zapytał pana Grzegorza o zdjęcia przykładowych prac. Niestety, pan Grzegorz miał tylko kilka niewyraźnych zdjęć w telefonie, w dodatku z nieskończonych realizacji. Klient ostatecznie powierzył zlecenie komuś innemu.
Jak widać, warto dokumentować swoje realizacje (oczywiście za zgodą klienta). Po pierwsze, to uwiarygodnienie naszej pracy – żywy dowód na to, co potrafimy. Po drugie, zdjęcia realizacji mogą posłużyć jako inspiracja dla klienta, któremu może wpaść w oko jakieś rozwiązanie. Po trzecie, to świetna baza, którą można potem wykorzystać w materiałach promocyjnych, np. na stronie internetowej, w mediach społecznościowych czy na ulotkach.