Okazuje się, że niekoniecznie. Wybierając kostkę lub płyty betonowe, musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, którymi należy się kierować. Pozwoli nam to na zakup produktów o wysokiej jakość, spełniających parametry techniczne, o określonej grubość, formacie, właściwie dobrane do rodzaju podłoża i miejsca eksploatowania. Nie oznacza to jednak, że wybór prefabrykatów betonowych jest czymś niesłychanie skomplikowanym. Należy jednak pamiętać o kilku ważnych aspektach. Pierwszym z nich jest jakość materiału. – To niezwykle ważne. Obecnie na rynku dostępna jest szeroka oferta kostek i płyt betonowych o bardzo zróżnicowanym wzornictwie. Zawsze należy sprawdzić, czy wybrany przez nas materiał spełnia normy i posiada odpowiednie dopuszczenia. Obecność na etykiecie, dołączonej do palety, znaku CE to gwarancja, że wybraliśmy produkt najwyższej jakości – mówi Krzysztof Wilk, Główny Technolog z Polbruk S.A. Dlatego warto zapytać sprzedawcę o ten aspekt. Tak jak w każdej branży liczy się również renoma producenta. Gdy już dokonamy wyboru, musimy pomyśleć, co chcielibyśmy zbudować. Czy będzie to taras, aleja, a może podjazd?
Grubość ma znaczenie
Kostki i płyty różnią się pomiędzy sobą grubością. Parametr ten wyznacza możliwości zastosowania danego materiału do wykonania nawierzchni o konkretnym przeznaczeniu. Zasada jest prosta - im grubsza jest kostka, tym większa jej wytrzymałość i mogą porusza
się po niej pojazdy o większej masie. Dlatego prefabrykaty betonowe, z których ułożymy nawierzchnię, można podzielić na trzy grupy. Elementów o grubości do 4 cm użyjemy do układania głównie tarasów. Przykładem takiej płyty może być Polbruk Lamell o wymiarach 60x40 cm i grubości 4,5 cm, która występuje w dwóch fakturach oraz kolorystyce utrzymanej w skali szarości. Szersze zastosowanie mają produkty o grubości 6 cm. Najczęściej stosowane do wykończenia placów i alejek w ogrodzie, ale również tarasów na gruncie.
Kolejną grupę kostek i płyt stanowią te o grubości od 7 do 8 cm. Z powodzeniem możemy je stosować na ciągach pieszych oraz pieszo-jezdnych, po których poruszają się samochody osobowe o masie do 3,5 tony.
– Są one bardzo uniwersalne. Obok sprawdzonych rozwiązań, takich jak kostka Polbruk Ideo, która znalazła bardzo szerokie zastosowanie zarówno w przydomowych ogrodach, jak i w przestrzeniach publicznych, wprowadzamy do naszej oferty nowości. Wśród nich warto zwrócić uwagę na Polbruk Magna, prostokątną płytę w odcieniach szarości. Ta kolorystyka jest niezwykle popularna podczas realizacji modernistycznych obiektów, ale doskonale sprawdzi się przy nich również Magna w kolorze korten – mówi Krzysztof Wilk , z Polbruk S.A. W przypadku, gdy na podjeździe do garażu lub parkingu będziemy parkować maszyny rolnicze lub samochody ciężarowe, musimy zainwestować w elementy nawierzchni o grubości powyżej 8 cm. Poprawnie ułożone wytrzymają przez długie lata ruch ciężkich pojazdów. Wiemy już, jakiej grubości elementy musimy dobrać, aby spełnić nasze oczekiwania odnośnie wytrzymałości nawierzchni.
Kształt, wielkość, kolorystyka – też są istotne
Przy wyborze rodzaju płyt, z których będziemy budowali nawierzchnię, ważna jest ich wielkość oraz kształt. Głównie chodzi o to, żeby dobrać odpowiednie płyty lub kostki do zaprojekowanej wcześniej nawierzchni. To ważne, ponieważ w ten sposób możemy znacznie ograniczyć konieczność ich docinania do wymyślonej aranżacji. Czynność ta wymaga użycia gilotyny lub piły z tarczą diamentową, co wydłuża dodatkowo czas realizacji projektu. Dlatego na wąskich ścieżkach poleca się stosować niewielkie elementy. Z kolei wszędzie tam, gdzie układamy duże powierzchnie, warto wykorzystać płyty o dużym formacie. Takim miejscem będzie taras lub podjazd. Uniwersalnym rozwiązaniem do układania zakrętów są natomiast kostki w kształcie trapezu, które pozwolą nam zbudować płynnie wygięte łuki.
Gdy wybraliśmy już odpowiednią grubość i kształt, kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest kolor kostki lub płyty. Co ważne, musi on korespondować z charakterem i stylem architektonicznym domu oraz jego otoczenia. Odcienie szarości, czy też korten są polecane do aranżacji w stylu modernistycznym oraz skandynawskim. Cieplejsze barwy wchodzące od beży poprzez brązy lub intensywniejszą żółć będą pasować do nawierzchni ogrodów o charakterze rustykalnym lub utrzymanych w klimacie śródziemnomorskim.
Wybraliśmy, więc kupujemy
Gdy już sprawdzimy, czy kostka lub płyta betonowa spełnia normy i posiada właściwe oznakowanie oraz pasuje przeznaczeniem, stylem i kolorem do skomponowanej przez nas aranżacji, możemy przystąpić do jej zakupu. Kostki zwykle sprzedaje się na paletach transportowych, a w przypadku niektórych rodzajów w tzw. Big Bagach, czyli specjalnych workach (kontenerach elastycznych) umieszczanych na paletach transportowych. Przy zakupie warto od razu zamówić transport, gdyż pojedyncza paleta, w zależności od wielkości i grubości komponentów, potrafi ważyć ponad tonę. Jeśli układamy nawierzchnię na dużej powierzchni, zalecany jest zakup całości materiału za jednym razem, żeby zredukować drobne różnice pomiędzy kolejnymi seriami produkcji. – Aby uzyskać właściwą grę kolorów na układanej nawierzchni i wyeliminować różnice odcieni na dużych powierzchniach, kostkę lub płyty należy układać, mieszając jednocześnie elementy z co najmniej trzech różnych palet. Technologia produkcji oraz używanie naturalnych składników sprawiają, że kolorystyka betonu może nieznacznie różnić się w obrębie jednej partii produkcyjnej – tłumaczy główny technolog z Polbruk.
Po przyjeździe materiału na budowę warto również sprawdzić jego kompletność i czy zamówienie jest zgodne z naszymi oczekiwaniami. Zalecane jest także zweryfikowanie, czy przywiezione elementy nie uległy uszkodzeniu podczas transportu. Jeśli wszystko jest w porządku, możemy przystąpić do budowy nawierzchni w naszym ogrodzie.